Διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα: «Global Youth (Digital) Citizen-Artists and their Publics: Performing for Socio-Ecological Justice»
Σεπτέμβριος 2019 – Ιούνιος 2023
Ερευνητική ομάδα:
Kathleen Gallagher (συντονίστρια προγράμματος)
Διακεκριμένη Καθηγήτρια, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικών Σπουδών του Οντάριο και Κέντρο Δράματος, Θεάτρου και Παραστατικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Τορόντο, Καναδάς
Andrew Kushnir (Συγγραφέας, Ηθοποιός, Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ομάδας Project: Humanity, Καναδάς), Jorge Arcila (Δρ., Σκηνοθέτης, Ερευνητής, Εκπαιδευτικός θεάτρου), Wang Jung-Wang (Καθηγήτρια Υποκριτικής και Παράστασης Προφορικής Ιστορίας, Εθνικό Πανεπιστήμιο Ταϊνάν, Ταϊβάν), Rachel King (Επίκουρη Καθηγήτρια Δημιουργικότητας και Περφόρμανς στην Εκπαίδευση, Πανεπιστήμιο του Warwick, Ηνωμένο Βασίλειο), Μυρτώ Πίγκου-Ρεπούση (Επίκουρη Καθηγήτρια Θεάτρου στην Εκπαίδευση, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελλάδα), Urvashi Sahni (Δρ., Ιδρύτρια του Σχολείου Θηλέων Prerna, Ινδία).
Το πρόγραμμα διερευνά τους τρόπους με τους οποίους διαφορετικά είδη μεταδραματικού θεάτρου και περφόρμανς μπορούν να συνεισφέρουν στην ενίσχυση της συμμετοχής των νέων στους δημόσιους χώρους στους οποίους ζουν ανά τον κόσμο. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην επικοινωνία μεταξύ αυτών των χώρων μέσα από το καλλιτεχνικό έργο των συμμετεχόντων, το οποίο θα παρουσιάζεται μέσω των νέων τεχνολογιών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
-
Πρόκειται για μια διεθνή έρευνα, η οποία διεξάγεται σε αστικά περιβάλλοντα έξι διαφορετικών χωρών: Τοροντο (Καναδάς), Κόβεντρυ (Ηνωμένο Βασίλειο), Ταϊνάν (Ταϊβάν), Λοκνάου (Ινδία), Θεσσαλονίκη (Ελλάδα). Το πρόγραμμα αξιοποιεί πρακτικές του Θεάτρου της Τεκμηρίωσης, του Θεάτρου της Επινόησης και της Site-Specific περφόρμανς, με στόχο να διερευνήσει και να ενισχύσει τη σχέση των νέων με το κοινωνικο-περιβαλλοντικό πλέγμα που τους περιβάλλει, καθώς και την αίσθηση του ανήκειν σε ένα ευρύτερο γίγνεσθαι από αυτό του τόπου τους. Κεντρικός στόχος του προγράμματος είναι να αναδείξει την αλληλεξάρτηση των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και πολιτισμικών ζητημάτων, σε μια εποχή οικολογικής και κοινωνικο-πολιτικής κρίσης, μέσα από τη συμμετοχική και βιωματική γνώση/μάθηση, που δημιουργείται στη διαδικασία της θεατρικής δημιουργίας, καθώς και να δημιουργήσει γέφυρες ανάμεσα στους νέους διαφορετικών ηπείρων, πολιτισμών, εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών πλαισίων.
-
Η προηγούμενη έρευνα της ίδιας ομάδας ανέδειξε τη σύνδεση της συμμετοχής των νέων σε μια θεατρική ομάδα με την ενίσχυση της ικανότητας τους να νοιάζονται για τους άλλους και για όσα συμβαίνουν γύρω τους. Η θεατρική έκφραση αναδείχτηκε ως σημαντικό εργαλείο στην καλλιέργεια της συνεργατικότητας, της ουσιαστικής επικοινωνίας, της αλληλεγγύης, της εμπιστοσύνης, της ενσυναίσθησης.
Το επόμενο βήμα και κεντρικό ζητούμενο της τωρινής έρευνας είναι να εκτιμηθούν αυτά τα ευρήματα στο περιβαλλοντικό και κοινωνικο-πολιτικό πλέγμα, έτσι ώστε να επιτευχθεί μια ριζοσπαστική αλλαγή στον τρόπο που σκεφτόμαστε και δρούμε στα περιβαλλοντικά ζητήματα.
-
Επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι:
Α) Η διερεύνηση της περιβαλλοντικής υποβάθμισης σε συσχετισμό με τις υπόλοιπες κοινωνικο-πολιτικές εντάσεις, μέσα από ένα μεθοδολογικό μείγμα θεάτρου, περφόρμανς και τεχνολογικών μέσων, σε μια διαθεματική αναζήτηση με και για τους νέους.
Β) Η επέκταση της αλληλεγγύης και της ενσυναίσθησης σε ένα πλαίσιο παγκόσμιας πολιτειότητας, μέσα αλλά και ανάμεσα στις επιμέρους ομάδες, που θα συμμετέχουν μέσω των ζωντανών ψηφιακών παραστάσεων των φοιτητών/τριών.
Γ) Η ανάπτυξη και η προώθηση νέων διαθεματικών μεθόδων για εφαρμογή στα αναλυτικά προγράμματα των θεατρικών καλλιτεχνικών σπουδών, του Θεάτρου στην Εκπαίδευση και άλλων καλλιτεχνικών σπουδών, χρησιμοποιώντας το ψηφιακό και το ζωντανό στοιχείο, το κοινωνικό και το περιβαλλοντικό, και το τοπικό και το παγκόσμιο.
-
Το έργο χρηματοδοτείται από το Συμβούλιο Έρευνας Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Καναδά και από εθνικούς πόρους των χωρών που συμμετέχουν.
(Πολλά) περισσότερα στον ιστότοπο του προγράμματος: https://www.oise.utoronto.ca/dr/global-youth-digital-citizen-artists/