Η Έλενα Σταματοπούλου έχει σπουδάσει πληροφορική, κινηματογράφο και θέατρο. Είναι απόφοιτος του ελληνογαλλικού κολλεγίου ΔΕΛΑΣΑΛ, της σχολής κινηματογράφου και τηλεόρασης Παράλλαξη, του τμήματος Πληροφορικής ΑΤΕΙΘ και του τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. (intergrated master) στην κατεύθυνση της Σκηνοθεσίας και της Δραματολογίας-Παραστασιολογίας. Διδακτόρισσα του Τμήματος Θεάτρου ΑΠΘ (η εκπόνηση της διδακτορικής διατριβής έγινε με υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών) και μεταπτυχιακή ιστορική ερευνήτρια του Ιονίου Πανεπιστημίου. Το 2022 ολοκλήρωσε μεταδιδακτορική έρευνα στο Τμήμα Θεάτρου ΑΠΘ πάνω στον ηθοποιό Μάνο Κατράκη και τον φάκελο φρονημάτων που κρατούσε η Ασφάλεια Αθηνών για αυτόν, από το 1946 μέχρι το 1981.
Ιδρυτικό μέλος, σκηνοθέτιδα και ηθοποιός από το 2002 μέχρι σήμερα στη θεατρική συλλογικότητα Facta Non Verba με παρουσίαση 38 παραστάσεων στη Θεσσαλονίκη και πλήθος ακτιβιστικών καλλιτεχνικών και πολιτικών δράσεων. Το 2003 στα πλαίσια του κινήματος της αντιπαγκοσμιοποίησης συνεργάστηκε με την ιστορική αναρχοπασιφιστική θεατρική ομάδα The Living Theater στη δημιουργία ενός τριήμερου καλλιτεχνικών και πολιτικών δράσεων με θέατρα δρόμου και διαδραστικές πειραματικές επιτελέσεις. Οι επιλογές της κινούνται από πρωτότυπα κείμενα, θεατρικά κολάζ και συλλογικές δημιουργίες-performances όπως: Ragtime, Nois, Pause, Fragments, Μια μέρα σαν τις άλλες, Σχέδιο F Σχεδίασμα Α και Β, ένας διάλογος με την Ψύχωση 4:48 της Sarah Kane, αλλά και σχεδόν κλασικά θεατρικά έργα, όπως Δούλες του Ζενέ, Περιμένοντας τον Γκοντό και Το τέλος του παιχνιδιού του Μπέκετ, Βόυτσεκ του Μπύχνερ, Ανάκριση του Βάις, η Παρέλαση της Αναγνωστάκη κ.ά. Ανέβασε σε πανελλήνια πρεμιέρα το Οδός Γκαγκάριν του Γκρέγκορυ Μπερκ, το 2012, σε δική της μετάφραση και παρουσίασε σε πανευρωπαϊκή πρεμιέρα το σύγχρονο αμερικάνικο έργο Recovery της Anne Marilyn Lucas στις 7 Μαρτίου 2020, παρουσία της συγγραφέως.
Υπήρξε μάχιμη εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση για 17 χρόνια ως πληροφορικός και θεατρολόγος και έχει οργανώσει θεατροπαιδαγωγικά και πολιτιστικά προγράμματα, καθώς και καινοτόμες δράσεις. Με τη θεατρική ομάδα του Γυμνασίου Λ.Τ Κουφονησίων Κυκλάδων που δημιούργησε και εμψύχωνε για τρία χρόνια (2013-2016), πήρε μέρος στο Διεθνές Νεανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στην αρχαία Μεσσήνη με την παράσταση Τρωάδες του Ευριπίδη. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό πάνω στο σωματικό και πολιτικό θέατρο. Ενδεικτικά αναφέρουμε: Ludwik Flaszen, Richard Nieoczym, Gregor Weber (Butoh dance), Gary Brackett, summer course πάνω στο physical theatre στο πανεπιστήμιο East 17 στο Λονδίνο, με τον βολιβιανό σκηνοθέτη Cesar Brie στο πανεπιστήμιο Udk στο Βερολίνο. κ. ά.
Από το 2022, ως μέλος ΕΕΠ, διδάσκει μαθήματα ιστορίας νεοελληνικού θεάτρου και μεθοδολογίας της έρευνας στο Τμήμα Θεάτρου ΑΠΘ. Έχει λάβει μέρος με ανακοινώσεις σε συνέδρια θεατρολογικού και εκπαιδευτικού περιεχομένου, καθώς και σε εκδηλώσεις και διοργανώσεις αντίστοιχης θεματολογίας και άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε θεατρολογικά και εκπαιδευτικά περιοδικά. Το θέατρο ως ιστορική πηγή αποτελεί μια πρωτότυπη συνδρομή της στο ερευνητικό πεδίο με αντίστοιχες δημοσιεύσεις και ανακοινώσεις, καθώς και με τη μεταπτυχιακή διπλωματική της εργασία πάνω στην μεταπολεμική νεοελληνική φαρσοκωμωδία ως ιστορική πηγή για τη μελέτη της περιόδου του ελληνικού εμφυλίου.
Τα τελευταία χρόνια, στα πλαίσια του Θεάτρου της Επικοινωνίας ασχολείται συστηματικά με τον ελληνικό εμφύλιο πόλεμο, μέσα από ένα ερευνητικό-πειραματικό πρότζεκτ με τίτλο Κör, όπου πειραματίζεται, ανάμεσα σε άλλα, με τη σύνδεση φύσης και Ιστορίας, έχοντας διοργανώσει τριήμερα σεμινάρια στα φυσικά περιβάλλοντα που έλαβαν χώρα μεγάλες μάχες του εμφυλίου, στο Νεστόριο, τον Γράμμο, στο Πάρκο Εθνικής Συμφιλίωσης, την Αετομηλίτσα και τις λίμνες Αρρένες, τον Μάρτιο του 2019 και το καλοκαίρι του 2020. Παράλληλα, ασχολείται με πρότζεκτ, όπως οι Απελευθερωμένες Ζώνες που ξεκίνησε ως κλειστό ερευνητικό εργαστήριο και άνοιξε στα πλαίσια του Reclaim the city, στον δημόσιο χώρο της πόλης. Τα πρότζεκτ αυτά, τα οποία ξεκίνησε να δουλεύει από το 2017, συνδυάζουν ενεργειακές τεχνικές με τα πρωτότυπα θεατρικά εργαλεία που έχει εδώ και μια εικοσαετία διαμορφώσει η ομάδα, σε μια προσπάθεια σύνδεσης του ατόμου με την ομάδα και το περιβάλλον και όχι διαχωρισμού και αποξένωσης. Στα πλαίσια αυτών των πρότζεκτ, την τελευταία πενταετία έχει αρχίσει να διαμορφώνει και να οργανώνει σε μέθοδο με καλλιτεχνικούς και θεραπευτικούς στόχους ένα είδος καθοδηγούμενου θεατρικού διαλογισμού.
Σχεδιάζει και οργανώνει εκπαιδευτικά, καλλιτεχνικά και ερευνητικά προγράμματα, σεμινάρια και ακτιβιστικές καλλιτεχνικές δράσεις. Είναι πιστοποιημένη δασκάλα Qigong και η θεραπευτική διάσταση του θεάτρου είναι από τα βασικά της ερευνητικά ενδιαφέροντα τα τελευταία χρόνια. Μετά την πανδημία ασχολείται συστηματικά με το οικολογικό θέατρο και τη δημιουργία της καλλιτεχνικής οικοκοινότητας «Αγραμυθία» στους πρόποδες στα Πιέρια Όρη. Συμμετέχει ενεργά στο νεοσύστατο σωματείο: Ένωση επαγγελματιών συντελεστών παραστατικών τεχνών «Κάτω από τη σκηνή» και ανήκει στα ιδρυτικά της μέλη.
Η διδακτορική της διατριβή έχει εκδοθεί σε δύο τόμους από τις εκδόσεις Ισνάφι με τίτλο: Το νεοελληνικό θέατρο στα χρόνια της καχεκτικής δημοκρατίας (1944-1967).
Για περισσότερα: https://elenastamatopoulou.wixsite.com/el-st
email: selenig@thea.auth.gr
Ώρες συνεργασίας: Τρίτη 11-1 και Πέμπτη 3-5 (κατόπιν συνεννοήσεως) στο γραφείο της στον 4ο όροφο στο κτίριο ΚΛΕΙΩ (Εγνατίας 122)
Academia. edu: https://auth.academia.edu/elenastamatopoulou
Διδασκόμενα μαθήματα:
Εργαστήριο: Εισαγωγή στη γραπτή επιστημονική εργασία
Ειδικά ζητήματα νεοελληνικού θεάτρου: Η πολιτική ρεπερτορίου των επαγγελματικών αθηναϊκών θιάσων πρόζας (1944-1955)
Ειδικά ζητήματα: Το νεοελληνικό θέατρο στα χρόνια της καχεκτικής δημοκρατίας (1955-1967)
Φροντιστηριακό μάθημα για διπλωματικές και διαλέξεις.